מבקריו של קופה טועים לעודד את הצ'ק-אאוט של סיינסברי

תוכן עניינים
    
         

המבקרים מודגשים. מייק קופה, המנכ”ל של סיינסבורי היוצא, נכשל.

מניותיו של בעל המניות השני בגודלו בבריטניה נפלו בשליש במהלך כהונתו, הם מציינים, ואילו זמן הניהול – וסכומי ייעוץ של 50 מיליון ליש”ט – בזבזו במרדף שלא לשפוט אחר מיזוג עם אסדה .

     

 

 

כדי להתמודד עם כל זה הוא היה נבוך כאשר ביום ההכרזה על המיזוג הוא נתפס כשהוא שר לעצמו ‘אנחנו בכסף’ בזמן שהמתין לפתיחת ראיון ‘לא מקוון’ עם ITV.

:: הבוס של סאנסברי מייק קופה לפרוש

לטווח ארוך יותר, עם זאת, ספרי ההיסטוריה יהיו חביבים יותר.

 

מדוע? בעיקר מכיוון שיש להעריך את תרומתו של מר קופה בסיבוב – ולא רק שש שנותיו כמנכ”ל.

         

 

 

לפני שהוא התמנה למנכ”ל, מילא קופה תפקיד קריטי בהחייאתו של סיינסבורי עם ג’סטין קינג, קודמו הנלוז יותר.

   

     

עוד מפוליטיקה

     

  •            
                 

    ג’וויד עומד בפני הצעה למס דיגיטלי מול איומי ארה”ב

               
             

  •          

  •            
                 

    יורש העצר הסעודי ‘עשוי להיות מעורב’ בפריצת הטלפון של ג’ף בזוס, אומר האו”ם

               
             

  •          

  •            
                 

    טסלה הופכת לראשונה ליצרנית רכב אמריקאית המפקידה שווי שוק של 100 מיליארד דולר

               
             

  •          

  •            
                 

    טועה בייקר מטושטש רואה מלאי מוגזם בסך 58 מיליון ליש”ט

               
             

  •          

  •            
                 

    מייק קופה, מנכ”ל סאינסבורי לפרוש

               
             

  •          

  •            
                 

    הרכבת הדרומית-מערבית ‘לא בר-קיימא’ ויכולה להיכנס למגזר הציבורי, אומר גרנט שאפס

               
             

  •      

 

 

שגויס כמנהל המסחר במאי 2004, שבועות ספורים לאחר שהר קינג עצמו הצטרף לסינסבורי, היה לו מוניטין חזק של לחשים בטסקו, אסדה, ולבסוף, באיסלנד.

   

         Sainsbury's ends supermarket bogof and multibuy deals

       

תמונה:
          מר קופה הועיל להתמקדות בטווחי ערך בסינסבורי
       

 

העדיפות הראשונה של מר קופה הייתה שיפור הזמינות בסינסבורי, אזור בו הוא לא הביא לביצועים לא רק של טסקו ואסדה, אלא גם כמה מפגזי המגזר, כמו Safeway ו- Somerfield.

הזמינות השתפרה במהירות וקונים של סיינסבורי גילו לפתע כי במקום בו עימם התמודדו עם מדפי סופרמרקט ריקים ונאלצו לעזוב חנות ללא כל הפריטים ברשימת המכולת שלהם, כעת הם לא היו.

במקביל, ביקש מר קופה במהירות להעלות את התחרותיות במחיר, ושלח טוש עם קיצוץ מחירים בכ -6,000 קווים שונים. אנליסטים בתעשייה היו סקפטיים לגבי פתיחת מלחמת מחירים נגד יריבים עם כיסים עמוקים כמו טסקו ואסדה, אולם האסטרטגיה השתלמה.

סיינסבורי החלו לגדל מכירות על בסיס דומה לכדי לראשונה זה שנים.

הדברים היו יכולים בקלות לצאת מהקורס כשקונים בריטניה ראו את כוח ההוצאה שלהם נשחק בגלל המשבר הכלכלי העולמי. אנשיו של סיינזברי, זלזלו באנליסטים, ישבו באי נוחות באזור האמצע של שוק המכולת בבריטניה, מנסים להתחרות בדומה לחברת Waitrose ו- Marks & Spencer על איכות ועם טסקו ואסדה במחיר, אך נכשלים בשניהם.

מר קינג ומר קופה התחננו זה בזה. הצמד השיק טווח ‘יסודות’ כדי להתחרות על מחיר החיוניים תוך שיפוץ בטווח ‘טעם טעם ההבדל’. זה עבד.

   

         Sainsbury's Chief Executive Mike Coupe talks to an employee at a Sainsbury's store in northwest London, Britain October 23, 2015

       

תמונה:
          מייק קופה מונה ליורשו של ג’סטין קינג בשנת 2014
       

 

מר קופה הופקד גם על ניהול המאבק לטסקו ואסדה בדרכים אחרות, למשל, לפקח על השקת פריטים שאינם אוכלים באתר של סיינסברי.

ואז, ב -2011, השיקה המותג של סיינסברי את “Match Match” – מבצע שתואם את טסקו ואסדה בלמעלה מ- 12,000 קווי מכולת ממותגים. קונים שהוציאו יותר מ -20 ליש”ט וקנו לפחות קו ממותג אחד הונפקו מיד בכרטיס השובר אם אותו פריט היה יקר יותר מאשר בטסקו או אסדה. התוכנית, שתוכננה על ידי שני הגברים, נראתה כמועילה כמסוכנת, אך שוב, סיינסבורי בלבל את מבקריו.

העדויות הטובות ביותר שהן עבדו הגיעו כאשר בינואר 2012 פרסמה טסקו את אזהרת הרווחים הראשונה שלה בזכרון החי. לא הייתה זו הפתעה כאשר בינואר 2014 נבחר מר קופה ליורשו של מר קינג.

בעוד שנתפס כמציע המשכיות עם מר קינג, איתו עבד כל כך מקרוב, התגלה עד מהרה מר קופה למראה הפרופסור כמי שמוכן לנקוט בהימורים מפתיעים ומפתיעים.

הרכישה של ארגוס, בסך 1.4 מיליארד ליש”ט בשנת 2016, נחשבת בדרך כלל כהצלחה.

שילובו בקבוצה פירושו שכעת של סיינסבורי גוזל כיום חמישית ממכירותיה ממכירות מקוונות. המשמעות היא שלסיינסבורי יש כיום גם 18% משוק המשחקים הדיגיטלי בבריטניה ויותר מ -30% משוק הצעצועים בבריטניה.

     

         


               
                         preview image
                             
                               

                         

                     

                     

             
                 

הבוס של סיינסברי מזהיר מפני ‘חצרות קשות’
                 

 

 

על ידי שילוב ויתורים של ארגוס בחנויות גדולות יותר של סיינסברי, מר קופה מצא גם דרך להשיל שכירות ארגוס עמוסות תוך שימוש בעודפי שטח בסופרמרקטים גדולים יותר, דבר שיכול היה להיות בעייתי.

ארגוס השתלב בהצלחה בסינסבורי וזה הישג שעבוריו של מר קופה יהיו אסירי תודה.

וכך נכשל ניסיון המיזוג עם אסדה .

כאן, מר קופה יכול לטעון למרכיב של מזל רע: אישור רשות התחרות והשווקים על ההשתלטות של טסקו על 3.6 מיליארד ליש”ט בסופר סיטר ב 2016, לתדהמתה של העיר וגם של תעשיית המכולת, העלתה שווא מקווה שהרשויות החלו להסתכל על העולם בצורה אחרת בעקבות עלייתה הבלתי נלאית של אמזון.

   

         File photo dated 28/04/18 of shopping bags from Asda and Sainsbury's, as the competition watchdog is being urged to investigate the possible merger of the two supermarket retailers amid concerns over consumer choice.

       

תמונה:
          מר קופה הואשם בהרחבה בכך שהוריד את עינו מהכדור בזמן שרדף אחרי הקשר של אסדה
       

 

לרוע מזלו המיזוג המוצע של אסדה חפף עם מנהיגות חדשה והתערבותית יותר ב- CMA בדמות אנדרו טיירי, שהיה בעבר יו”ר אימתני של הוועדה לבחירת האוצר.

העסקה נחסמה.

עם זאת, חלק מההתנגדות מאז שהושלכה לעבר מר קופה נראית קשה.

כפי שציין קלייב בלאק, אנליסט הקמעונאות של המתווך שור קפיטל – ואדם שיודע יותר על הדברים האלה מאשר לרוב – כיום: “מעולם לא האשמנו את מר קופה בנסיון המיזוג ההוא, אם כי אנו ממשיכים להתחרט על הדירקטורים והיועצים הלא-מבצעת של סיינסבורי שלא הציעו לו ייעוץ טוב יותר לעסקה שחשנו שנחרצה מההתחלה.

“אנו מאוד מקווים שמר קופה יעזוב את סיינסברי בגאווה על הישגיו ו … אני מקווה שגם הערכה שקולה של זמנו [עם המנכ”ל] מתגלה. “

של סיינסבורי אינו עסק במצב רע. ראשית, יורשו סיימון רוברטס מגיע מתוך החברה, שהיא תמיד טובה שלט. לחברה יש פלטפורמה נאה לצמיחה מקוונת בארגוס. ומר קופה גם השקיע בחומרה בחנויות נוחות – תחום הצמיחה המהיר ביותר בתחום קמעונאות מכולת.

אם כי בטווח הקצר, האתגר העיקרי יהיה לחדד את ה- com קטנות – מה שלדברי המבקרים אבד כאשר הוסחה ההנהלה בעסקת אסדה. צפו שהמחירים יתחילו לרדת גם הם ואולי ‘איפוס’ דרמטי של שולי התפעול.

     

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

תגובות פייסבוק

תגובות חשבון וורדפרס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שוק ההון